Cum sa ai o atitudine pozitiva

Cand vorbim despre dezvoltarea si cultivarea unei atitudini pozitive, avem in minte, in primul rand, atitudinea pe care o adoptam in situatiile limita sau problematice, situatii in care ne pierdem calmul, speranta si bucuria. Totusi, atitudinea pozitiva trebuie sa fie o prezenta zilnica in viata noastra, nu doar in acele momente grele. De obicei, starea interioara zilnica nu este nici negative, nici prea pozitiva, ci cumva neutra. Trebuie sa constientizam acest lucru si sa ne schimbam atat atitudinea negativa, cat si pe cea neutra in atitudini pozitive. Cheia este sa pastrezi o gandire pozitiva in ciuda situatie in care te afli, sa mentii o atitudine optimista in fata adversitatii, dar sa o cultivi zilnic, chiar si in contexte neutre.

Inainte de a merge mai departe, hai sa analizam cate tipuri de atitudini exista. Daca ne imaginam o linie cu doua extreme (una negativa si alta pozitiva) si un centru (pozitia neutra), putem spune ca avem trei tipuri de baza: pozitiva, neutra si negativa. Schimband denumirile, putem vorbi de o atitudine optimista (pozitiva), de una realista (neutra) si alta pesimista (negativa), iar toate acestea pot include si alte atitudini mai specifice. Atitudinea este un construct mental – o stare a mintii sau o dispozitie interioara indreptata spre ceva din mediul exterior – care ne influenteaza conduita. Atitudinea este gandirea ta afectiva directionata spre ceva anume: spre tine insuti, spre ceilalti, spre un anumit lucru, situatie sau spre viata in general.

In primul rand, trebuie sa acceptam ca persistenta intr-o atitudine negativa nu rezolva nimic, ci inrautateste situatia, subminand principalul agent care poate schimba situatia in bine: adica pe tine. Atitudinea pozitiva stimuleaza creativitatea ajutandu-te astfel sa gasesti solutii la problemele tale, in timp ce atitudinea negativa nu-ti ofera nimic constructiv.

Atitudinea ta mentala poate fi influentata si de postura ta corporala. Daca stai sau mergi ca un om slab sau bolnav, agentul tau interior va copia aceasta postura, dar daca cultivi o postura dreapta, cu pieptul in fata si umerii trasi, atitudinea ta interioara va inregistra acest lucru si va deveni mai optimista. Comportate „ca si cum” ai fi optimist, la inceput poti „falsifica” sau pretinde o gandire pozitiva pentru ati „insela” constiinta, dar in cele din urma va trebui sa integrezi, asumi si asimilezi aceasta atitudine ca fiind proprie si autentica.

Incearca sa modelezi sau sa imiti comportamentul cuiva care crezi ca ar putea fi un model de optimism pentru tine. Deasemenea, retine ca atitudinea pozitiva este virala, asa ca ai griza cu cine iti petreci timpul.

Examineazati vocea interioara si schimbati gandurile negative, cultiva o vorbire interioara pozitiva. Intelege ca nu poti controla lumea exterioara, decat intr-o foarte mica masura, insa cel mai important lucru este ca tu ai control deplin asupra starii tale interioare (in special asupra reactiei tale la ce se intampla in jurul tau). Cultiva recunostinta si comparate nu doar cu cei prosperi, ci si cu cei mai mai putin prosperi. Gandeste-te la aspectele pozitive din viata ta si vezi binele din rau, intotdeauna ai ceva de invatat dintr-o situatie grea.

Dormi mai mult, incetineste ritmul alert, fa exercitii fizice cel putin de trei ori pe saptamana, razi si cultiva simtul umorului. Sfat: nu te uita la stiri negative. Stirile sunt in proportie de 90% negative, ele sunt focalizate asupra aspectelor negative si trunchiaza realitatea. Reversul este mai constructiv: accentueaza aspectele pozitive ale vietii in general.